Nyaru Menteng - Reisverslag uit Kalimantan, Indonesië van thijsenfem - WaarBenJij.nu Nyaru Menteng - Reisverslag uit Kalimantan, Indonesië van thijsenfem - WaarBenJij.nu

Nyaru Menteng

Door: Femke

10 Februari 2006 | Indonesië, Kalimantan

Hai allemaal,
Afgelopen week ben ik naar Nyaru Menteng, een Orang utan-opvangcentrum in Palangkaraya, Kalimantan geweest om Karmele op te zoeken en te helpen. Aan de ene kant was t superleuk, bijvoorbeeld om al die lieve kleine orang utans lekker te zien spelen en stoeien als ze samen met de babysitters uit het bos kwamen ‘s middags.
Aan de andere kant kwamen er in deze 4 dagen dat ik er was 10 nieuwe Orang utans binnen, waarvan de helft ernstig mishandeld is: gebroken arm, blauw oog, hele diepe wonden en eerder was er een met een afgehakte hand! Dit wordt gedaan door medewerkers van de nu grootste bedreiging voor de Orang utan: de palmolieplantages. De andere helft van de binnenkomende dieren bestond uit baby’s die slechts gevangen hebben kunnen worden door de moeder te vermoorden. Zo zitten er nu 440 orang utans in Nyaru Menteng alleen al, en er zijn nog 3 andere centra in Kalimantan en Sumatra!
Gelukkig zijn er wel verschillende instanties bezig om wat aan de uitbreiding van palmolieplantages te doen.
Verder was t ook erg gezellig met wat andere bezoekers en heb ik veel met een beertje gespeeld. Heb behoorlijk gekraste armen van zijn tanden en klauwen!
Hij zou nl. eigenlijk nog bij zn mama moeten zijn, en moet dus veel geknuffeld worden en lekker spelen zodat ie geen totaal gestoorde stereotypie-vertonende beer wordt. Dit is ook de reden dat de jonge orang utans allemaal een babysitter hebben.
Nou dat was m weer, koop dus ajb zo min mogelijk palmolie producten...

Liefs femke

• 10 Februari 2006 - 12:41

Else:

Wat een lieve aapjes! Waar zit dat dan in palmolie?

• 10 Februari 2006 - 13:39

Lisa:

wat zielig al die aapjes die gewond zijn. Misschien domme vraag, maar waarom mishandelen die medewerkers van de plantages die apen?

• 10 Februari 2006 - 13:44

Dominique:

wat apart een aap met een blauw oog!(maar niet leuk natuurlijk)Jij komt ook echt iedere keer weer met nieuwe spannende avonturen! Hoe doe je dat toch? Ik ben druk met mijn frankrijk plannen. ik hoop in maart te verhuizen!
    Ook groeten aan Thijs

• 11 Februari 2006 - 07:52

Femke:

Palmolie zit in heeel veel supermarktproducten zoals in sommige chocopasta, cosmetica, shampoo, boter, chips etc. En t wordt gebruikt als \"groene\" energie door de bussen hier en electriciteitscentrales in nederland. Dat laatste is net gestopt gelukkig.
    De medewerkers zijn bang voor de apen, ze kunnen nl. agressief zijn als je ze weg wilt jagen, en een volwassen man weegt zo 120 kg! Moeders die hun kindjes beschermen wil je ook niet tegenkomen!xxx
    Xx femke

• 12 Februari 2006 - 11:42

Wiekje:

de foto's van deze mishandelde apen zou iedereen moeten kunnen zien want deze spreken duidelijke taal. Pas je goed op jezelf?

• 16 Februari 2006 - 15:27

Steef:

Femmie Femmie Femmie..... heb best veel zin om daar weer te zijn....mis de tolkavonturen.....

Kus Steef